Å kjøre tur sammen med andre motorsyklister er moro, men det krever også litt disiplin og aktsomhet. Vi har forskjellig kjørestil, tempo og erfaring. Noen har kanskje nettopp tatt lappen, mens andre har kjørt i mange år og har kanskje også tatt avanserte kjørekurs eller debutantkurs (roadracing). Det som er moderat og udramatisk for en sjåfør, kan virke som stressende for en annen. Noen vil sikkert også oppleve et visst gruppepress. Det kan være flaut å si fra at man synes det går for fort, da er man liksom ikke god nok. Spesielt i store grupper vil det være fælt å føle seg som en brems. I stedet biter man tennene sammen og henger på så godt det lar seg gjøre. Og får en lite trivelig tur. Alternativet er å appellere til de andre deltagernes toleranse, og forklare situasjonen.


Det er godt mulig det er andre i gruppen som også lider i stillhet, og som vil sette pris på at noen turte ta opp emnet.


NAF MC Oslo ønsker at du skal oppleve våre fellesturer som en trivelig tur. Vi har derfor laget noen enkle kjøreregler.

 
◾Møt opp i tide og med full tank. Husk å ha med en flaske vann på turen. Det kan bli varmt i hjelmen.
◾Vi deler opp i små grupper på 4-6 personer etter erfaring og fartsønsker. Gi beskjed til tursjefen hvilken gruppe du er mest komfortabel med å kjøre i.
◾Gruppen bør ledes av en erfaren sjåfør. Er du fersk sjåfør, bør du sørge for å legge deg langt frem i gruppen.
◾Avtal i gruppen hvor lange etapper man skal kjøre før man tar pause(r).
◾Bruk speilene aktivt. Hvis du ser at motorsykkelen bak deg sakker akterut, hold igjen og lag en luke til motorsykkelen foran deg, slik at denne også har en sjanse til å oppdage av noen henger etter.
◾Pass på at syklisten bak deg ser hvor kolonnen kjører når vi kommer til et kryss.
◾Husk også å kjøre som en selvstendig sjåfør, ikke fokuser på baklyset til sykkelen foran deg og følg "blindt" etter.
◾Ta dine egne beslutninger i forhold til hva som føles sikkert for deg. Selv om sjåføren foran deg kjører ut i et kryss eller foretar en forbikjøring, er det ikke sikkert du bør følge på.


Der hvor kjøreforholdene tillater det, er det lurt å holde et sikksakk-mønster i veibanen, dvs. vi legger oss annenhver litt til høyre og litt til venstre. Dette gir flere fordeler. Det gir bedre sikt, både forover og i speilet bakover. Vi kan ligge litt tettere siden avstanden til sykkelen foran likevel blir tilfredsstillende, og vi har plass til evt. nødbremsing. I tillegg blir det vanskeligere for biler å bryte inn i kolonnen, og dermed slipper vi også unødige forbikjøringer. Hvis sykkelen foran deg bytter spor, bytter du også (dette kan ofte skje ved forbikjøringer). På svingete veier, og hvor forholdene ellers tilsier det, kjører vi med mer individuelt sporvalg. Sørg da også for tilstrekkelig avstand til sykkelen foran.

God tur!