Turer
Som motorsyklister flest, liker vi i NAF MC Oslo å kjøre på tur
Fellesturer kan være en fin anledning til å treffe andre som deler lidenskapen for motorsykler, få kjøretrening i et trygt miljø og bli kjent
med svingete veier og motorsykkelvennlige ruter både i nærområdet og hele landet.
Kanskje får du både nye venner og nye kjørekamerater, samtidig som du blir kjent med det gode miljøet i NAF MC Oslo og alt annet vi kan tilby.
I sommerhalvåret kjører vi flere turer i regi av klubben, både søndagsturer, helgeturer og mer impulsive turer. Hvert femte år arrangerer vi jubileumstur til Alpene, Dolomittene, Pyreneene, Nord-Norge eller andre eksotiske steder for motorsykkelkjøring. Det er også egne dagsturer og helgetur for Ung-gruppa.
Søndagsturer
Når NAF MC Oslo setter opp søndagsturer er det som oftest med et forhåndsbestemt mål. Rutene varierer fra noen timer og noen mil til litt lengre turer som tar brorparten av dagen og med en lunsjpause. Det er mulig å bli med underveis eller hoppe av underveis, så lenge tursjefen og gruppeleder er informert.
Enkelte turer har etablert seg som tradisjoner, som sesongåpning til Sverige på Skjærtorsdag og en tur til Gaustatoppen i august.
For å best organisere søndagsturene våre ønsker vi at dere melder interesse for deltagelse på Facebook-arrangementet for turen, men det koster ingenting å være med. Sjekk aktivitetskalenderen for informasjon om destinasjon på turene!
Helgeturer
To ganger i året drar vi på en felles helgetur over fire dager med overnatting, i pinsen og i august. Disse turene har begrenset med plasser og forhåndsbestemt rute og mål.
Turene legges som oftest opp med spennende ruter og omgivelser til flotte steder med MC-vennlig overnatting. Underveis får man god tid til å bli kjent med de andre i sin gruppe og på turen for øvrig. Vi legger opp til felles middag der det er mulig, og tradisjonen med «skinnbuksepils» ved ankomst etter dagsetappene holdes i hevd.
Disse turene er fremforhandlet med gode priser og man får også rabatt ved å være NAF MC Oslo-medlem.
Impulsive turer
Det hender også at det avtales impulsive turer av klubbens medlemmer. Disse annonseres i vår lukkede Facebookgruppe for medlemmer. Følg med der for informasjon om når og hvor!
Felles avreise til arrangementer
Ved felles arrangementer, enten i regi av NAF eller andre som for eksempel Kråkeracet i Moss eller NAF MC Landstreff som arrangeres på forskjellige plasser i Norge fra år til år, arrangerer vi ofte felles avreise. Sjekk aktivitetskalenderen for informasjon om slike turer!
Søndagsturer og helgetur for Ung-gruppa
Ungkomiteen i NAF MC Oslo arrangerer hvert år helgetur med likesinnede i alderen 18 til 33 år. Les mer om dette tilbudet her.
Aktivitetskalenderen oppdateres kontinuerlig med aktiviteter, så følg med!
NAF MC Oslo ønsker at du skal oppleve våre fellesturer som en trivelig tur. Vi har derfor laget noen enkle kjøreregler.
NAF MC Oslo sine kjøreregler på tur
Å kjøre tur sammen med andre motorsyklister er moro, men det krever også litt disiplin og aktsomhet. Vi har forskjellig kjørestil, tempo og erfaring. Noen har kanskje nettopp tatt lappen, mens andre har kjørt i mange år. Det som er moderat og udramatisk for en sjåfør, kan virke som stressende for en annen. Noen vil sikkert også oppleve et visst gruppepress. Det kan være flaut å si fra at man synes det går for fort, da er man liksom ikke god nok. Spesielt i store grupper vil det være fælt å føle seg som en brems. I stedet biter man tennene sammen og henger på så godt det lar seg gjøre. Og får en lite trivelig tur. Alternativet er å appellere til de andre deltagernes toleranse, og forklare situasjonen.
Det er godt mulig det er andre i gruppa som også lider i stillhet, og som vil sette pris på at noen turte ta opp emnet.
NAF MC Oslo ønsker at du skal oppleve våre fellesturer som en trivelig tur. Vi har derfor laget noen enkle kjøreregler.
- Møt opp i tide og med full tank. Husk å ha med en flaske vann på turen. Det kan bli varmt i hjelmen.
- Vi deler opp i grupper på 4-6 personer etter erfaring og fartsønsker så langt det er mulig. Gi beskjed til tursjefen hvilken gruppe du er mest komfortabel med å kjøre i. Vi tar hensyn til deltakernes ønsker, men først og fremst prioriterer vi sikkerhet og gjennomførbarhet. Det er ikke sikkert at alles individuelle ønsker ivaretas til enhver tid, så en viss fleksibilitet må utvises av alle.
- Gruppa bør ledes av en erfaren sjåfør. Denne kalles gruppeleder. Er du fersk sjåfør, bør du sørge for å legge deg langt frem i gruppa, altså som nr. 2 eller 3. De mer erfarne kan plassere seg lengre bak i gruppa. Merk at det ikke er noen prestisje i å ligge langt fram eller langt bak i en gruppe. Gruppeleder kan endre rekkefølgen i gruppa ved behov. Dette kan gjøres i pauser på veien.
- Den som kjører aller bakerst kalles sweeper. Sweeperen sørger for at alle blir med, og stanser og hjelper andre i gruppa ved behov. Den som ligger nest bakerst må følge ekstra nøye med i speilet om sweeperen henger med.
- Avtal i gruppa hvor lange etapper man skal kjøre før man tar pause(r). Meld fra til gruppeleder om du begynner å få lite bensin på tanken, om du har spesielle behov for pauser eller annet.
- Bruk speilene aktivt. Hvis du ser at motorsykkelen bak deg sakker akterut, hold igjen og lag en luke til motorsykkelen foran deg, slik at denne også har en sjanse til å oppdage av noen henger etter.
- Pass på at motorsyklisten bak deg ser hvor kolonnen kjører når vi kommer til et kryss.
- Husk også å kjøre som en selvstendig sjåfør, ikke fokuser på baklyset til sykkelen foran deg og ikke følg «blindt» etter.
- Ta dine egne beslutninger i forhold til hva som føles sikkert for deg! Selv om sjåføren foran deg kjører ut i et kryss eller foretar en forbikjøring, er det ikke sikkert du bør følge på.
- Hold plassen din i gruppa underveis. Ikke kjør forbi andre medlemmer av gruppa. Gruppeleder vil melde fra om eventuelle endringer i rekkefølgen ved pauser.
- Vis spesielt aktsomhet ved forbikjøring av andre grupper av motorsykler. Ikke kjør forbi en annen gruppe som er i ferd med å kjøre forbi andre kjøretøy.
- Om gruppa blir innhentet andre kjøretøy som presser på bakfra, kan det være hensiktsmessig å slippe disse forbi om dette passer med kjøringen ellers. Følg med i speilene, og vik eventuelt til høyre for å slippe fram de som har det ekstra travelt.
Der hvor kjøreforholdene tillater det, er det lurt å holde et sikksakk-mønster i veibanen, dvs. vi legger oss annenhver litt til høyre og litt til venstre. Dette gir flere fordeler. Det gir bedre sikt, både forover og i speilet bakover. Vi kan ligge litt tettere siden avstanden til sykkelen foran likevel blir tilfredsstillende, og vi har plass til evt. nødbremsing. I tillegg blir det vanskeligere for biler å bryte inn i kolonnen, og dermed slipper vi også unødige forbikjøringer. Hvis sykkelen foran deg bytter spor, bytter du også (dette kan ofte skje ved forbikjøringer). På svingete veier, og hvor forholdene ellers tilsier det, kjører vi med mer individuelt sporvalg. Sørg da også for tilstrekkelig avstand til sykkelen foran.
Kommunikasjon
Gruppeleder og sweeper i hver gruppe bør helst kjenne hverandre fra før og ha god kommunikasjon seg imellom, både før turen og underveis. Om mulig bør gruppeleder og sweeper ha direkte samband i hjelmen, men ikke bruk mye tid på å etablere dette. Alternativt kan håndsignaler og/eller plassering i veibanen benyttes som kommunikasjonsform. Gruppeleder og sweeper bør ha lagret hverandres mobilnummer på telefonen, slik at de kan ringe hverandre ved behov.
Ideelt sett bør alle deltagerne ha lagret mobilnummeret til alle andre i samme gruppe eller ha en telefonliste med alle deltagerne.
Gruppa bør på forhånd bli enig om eventuelle håndsignaler som gjelder. Det er vanlig å hilse med venstre hånd til møtende motorsykler. Holdes armen strakt ned med håndflaten vendt mot veien, betyr som regel dette at farten må ned. Dette kan skyldes forhold ved veien, at det er hindringer i veien man bør være oppmerksom på eller andre grunner. Slike signaler kan komme fra møtende motorsykler eller fra deltagere lengre fram i gruppa. Samband i hjelm kan også benyttes ved slike tilfeller, men vær oppmerksom på at ikke alle i gruppa nødvendigvis har samband til enhver tid.
Ved forbikjøringer kan deltagere foran i gruppa varsle de lengre bak om at det er klart ved bruk av blinklys, plassering til venstre i veibanen eller sikksakk-kjøring over midtstripa. Vær likevel oppmerksom på at blinklys kan bli stående på av andre grunner, så stol ikke blindt på dette!
God tur!