Turer

Å kjøre tur sammen med andre motorsyklister er moro, men det krever også litt disiplin og aktsomhet.


Vi har forskjellig kjørestil, tempo og erfaring. Noen har kanskje nettopp tatt lappen, mens andre har kjørt i mange år og har kanskje også tatt avanserte kjørekurs eller debutantkurs (roadracing). Det som er moderat og udramatisk for en sjåfør, kan virke som stressende for en annen.

Noen vil sikkert også oppleve et visst gruppepress. Det kan være flaut å si fra at man synes det går for fort, da er man liksom ikke god nok. Spesielt i store grupper kan det være fælt å føle seg som en brems. I stedet biter man tennene sammen og henger på så godt det lar seg gjøre, og får en lite trivelig tur.

Alternativet er å appellere til de andre deltagernes toleranse, og forklare situasjonen. Det er godt mulig det er andre i gruppen som også lider i stillhet, og som vil sette pris på at noen turte ta opp emnet.

NAF MC Oslo ønsker at du skal oppleve våre fellesturer som en trivelig tur. Vi har derfor laget noen enkle kjøreregler.

  • Møt opp i tide og med full tank. Husk å ha med en flaske vann på turen. Det kan bli varmt i hjelmen.
  • Vi deler opp i små grupper på 4-6 personer etter erfaring og fartsønsker. Gi beskjed til tursjefen hvilken gruppe du er mest komfortabel med å kjøre i.
  • Gruppen bør ledes av en erfaren sjåfør. Er du fersk sjåfør, bør du sørge for å legge deg langt frem i gruppen.
  • Avtal i gruppen hvor lange etapper man skal kjøre før man tar pause(r).
  • Bruk speilene aktivt. Hvis du ser at motorsykkelen bak deg sakker akterut, hold igjen og lag en luke til motorsykkelen foran deg, slik at denne også har en sjanse til å oppdage av noen henger etter.
  • Pass på at motorsyklisten bak deg ser hvor gruppen kjører når vi kommer til et kryss.
  • Husk også å kjøre som en selvstendig sjåfør, ikke fokuser på baklyset til motorsykkelen foran deg og følg «blindt» etter.
  • Ta dine egne beslutninger i forhold til hva som føles sikkert for deg. Selv om sjåføren foran deg kjører ut i et kryss eller foretar en forbikjøring, er det ikke sikkert du bør følge på.

Der hvor kjøreforholdene tillater det, er det lurt å holde et sikksakk-mønster i veibanen, det vil si at vi legger oss annenhver litt til høyre og litt til venstre i feltet vårt. Dette gir flere fordeler, som bedre sikt, både forover og i speilet bakover.

Da kan vi ligge litt tettere siden avstanden til motorsykkelen foran likevel blir tilfredsstillende, og vi har plass til en eventuell nødbremsing. I tillegg blir det vanskeligere for biler å bryte inn i gruppen, og dermed slipper vi også unødige forbikjøringer.

Hvis motorsykkelen foran deg bytter spor, bytter du også, dette kan ofte skje ved forbikjøringer. På svingete veier og hvor forholdene ellers tilsier det kjører vi med mer individuelt sporvalg. Sørg da også for tilstrekkelig avstand til sykkelen foran.

God tur!

Pinsetur

Vår tradisjonsrike Pinsetur går i år til Bømlo og Hardanger fra fredag 21. til mandag 24. mai. Vi vil oppleve snødekte fjell, høye brøytekanter og den vakre fruktblomstringen i Hardanger.

Les mer »

Augusttur

Vår tradisjonsrike augusttur går i år til Måløy fra torsdag 19. til søndag 22. august. Vi vil oppleve fjell, fjord og flotte fergeturer på beste Vestland.    Denne turen er

Les mer »

Ungtur

Ungkomiteen i NAF MC Oslo arrangerer hvert år helgetur med likesinnede i alderen 18 til 33 år. Bli med på årets langtur torsdag 5. til søndag 8. august som går

Les mer »